علل الحدیث

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر ارواحنافداه اصفهان

علل الحدیث

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر ارواحنافداه اصفهان

وبلاگ تخصصی کلاس علل الحدیث حجة الاسلام و المسلمین عزتی که در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر ارواحنافداه اصفهان برگزار می گردد. شامل متن ، صوت و مطالب مورد نیاز و مطرح شده در کلاس می باشد.

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

تتمه متن جلسه هشتم کلاس علل الحدیث حجة الاسلام عزّتـی زیدعزّه در تاریخ 15 بهمن 1393
تا بدین‌جا از یک سوی با آغاز و چگونگی منع کتابت و تدوین حدیث آشنا شدیم و از سوی دیگر با توجیه های توجیه گران این سیاست و نقد آن توجیه ها و دیدگاهها، و سرانجام با آنچه که به دیده ما زمینه ها و انگیزه های منع تدوین و کتابت را به وجود آورده بود و رازها و رمز های آن را می توان در آن علت و یا علّتها جستجو کرد. به هر حال، منع کتابت و تدوین و نشر حدیث در تاریخ اسلام، واقعیّت است؛ واقعیتی تلخ و زیانبار، با پی آمدها و بازتابهایی ناهنجار.
ما پیشتر آوردیم و بر آن تأکید کردیم که منع کتابت و نشر حدیث، جریانی بود حکومتی و از این روی، از یک سوی فراگیر نشد و از سوی دیگر، کسانی با این سیاست مخالفت ورزیدند و منع کتابت و نشر را بر نتابیدند و بر گسترش و نشر حدیث پای فشردند. با این همه، از آن روی که جریان منع کتابت جریانی حاکم بود و حکومت بر آن اصرار می ورزید، مآلا آنچه کتابت می شد، به درستی نشر نمی یافت و آنچه نشر می شد، چندان در زوایای جامعه دامن نمی گسترد.
اکنون بر سر آنیم که درباره پی آمدها و بازتابهای آنچه یاد شد سخن بگوییم و چند و چون نتایج آن را بکاویم. آنچه را اکنون بر می شماریم و مستنداتی را که برای روشن شدن آنها می آوریم، اندکی است از بسیار؛ و امّا همین ها نیز نشان دهنده آن است که این حرکت فرهنگ سوز، چه تباهی ها و ناهنجاری ها به بار آورده است.

علل الحدیث
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۳ ، ۲۱:۰۴
شاگرد استاد عزتی
سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ق.ظ

دانلود PDF کتاب « سَبعَةٌ مِنَ السَّلَفِ »

جلد کتاب سبعة من السلف ؛ آیت الله العظمی فیروزآبادی


کتاب سَبعَةٌ مِنَ السَّلَفِ

تألیف : آیة الله العظمى السیّد مرتضى الحسینی الفیروزآبادی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۳ ، ۰۹:۴۲
شاگرد استاد عزتی
پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۲۱ ب.ظ

دانلود صوت جلسه هشتم علل الحدیث




دانلود صوت جلسه هشتم کلاس علل الحدیث حجة الاسلام و المسلمین عزّتی زیدعزّه

در تاریخ 15 بهمن ماه 1393

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۲۱
شاگرد استاد عزتی
چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۳۸ ب.ظ

اسرار منع تدوین حدیث + دانلود PDF و Word

متن جلسه هشتم کلاس علل الحدیث حجة الاسلام عزّتی زیدعزه در تاریخ 15 بهمن 1393
در بحث های پیشین، از منع تدوین و نشر حدیث سخن گفتیم و توجیهات علمای اهل سنّت را گزارش کرده و به نقد و تحلیل آنها پرداختیم. بنابراین باید منع تدوین و نشر حدیث، دلایل دیگری داشته باشد که اکنون بدان‌ها می پردازیم:

دیگرسانی سیاسی و پیامدهای آن
پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از آغازین روزهایی که رسالتش را علنی ساخت، بر امامت پس از خود نیز تصریح کرد1 این تأکید در جای جای سیره رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) جریان دارد و در جریان«غدیرخم» به اوج خود می رسد؛ بدان گونه که هیچ تردیدی باقی نماند و تمام ابهامها و تاریکی ها از زعامت آینده امت زدوده شود.2 رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) افزون بر روشنگری درباره زعامت پس از خود، جریان «نفاق» را نیز که در پس عناوین فریبنده پنهان بودند روشن ساخت. پیامبر از یک سوی با طرح «شجره ملعونه» جریان نفاق پس از خود را افشا کرده بود3 و از سوی دیگر با طرح «جایگاه اهل بیت(علیه السّلام)»، جایگاه والای رهبران آینده و تباری را که باید زعامت امت را به دست می گرفت.4
جان منوّر رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مینو پر کشید ـ مع الرفیق الأعلی ـ 5 و پس از آن بزرگوار، آرمان بلند وی جامه عمل نپوشید و زعامت سیاسی به گونه ای دیگر رقم خورد! اکنون مردم هستند و پیشوایانی برساخته؛ و خلفا هستند و حافظه تاریخی مردم؛ حکومت است و آنچه پیامبر در درازای بیست و سه سال بر مردم فرو خوانده بود؛ و حاکمان هستند و دلهره لرزش پایه های حکومت و نااستواری استوانه های خلافت و…
به پندار من، باید ریشه اساسی و بنیادین منع تدوین و نشر حدیث را در همین جا جستجو کرد و نه در جای دیگر.

علل الحدیث
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۳۸
شاگرد استاد عزتی
چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱ ب.ظ

منع تدوین ؛ توجیه ها و نقدها + دانلود PDF

متن جلسه هفتم کلاس علل الحدیث حجة الاسلام عزّتی زیدعزّه در تاریخ 8 بهمن 1393

در جلسه پیشین برخی از توجیه ها در منع تدوین را آوردیم و در پرتو اسناد تاریخی به نقد آنها پرداختیم و اینک توجیه های دیگر و نقد آنها.

4. آمیختگی قرآن با حدیث:
از جمله کهنترین توجیه ها برای عدم کتابت و یا منع از کتابت، جلوگیری از آمیزش قرآن با حدیث است. بدین معنی که کسانی پنداشته اند ـ ویا کوشیده اند به این پندارها دهند ـ که اگر کتابت حدیث معمول گشت، صحابیان و مردمان به هنگام نگاشتن قرآن، حدیث را نیز با آن در می آمیختند، و بازشناسی قرآن از حدیث دشوار می گشت و مآلاً قرآن ـ این معجزه جاودان الهی ـ تباه می گشت. در ذیل نقلی که پیش تر از عمر بن الخطاب (به هنگام دستور تباه ساختن و سوزاندن احادیث) آوردیم، چنین آمده بود:
… وانّی واللّه لا البسُ کتاب اللّه بشئٍ أبداً؛1
به خدا سوگند که کتاب الهی را هرگز با چیزی در نمی آمیزم.
به لحاظ نقل شاید بیشترین جلوه این توجیه، در کلام «ابوسعید خُدْری» است، که چون از او خواستند تا حدیثی بنویسد، یا حدیث را برای کسانی کتابت کند، گاه گفته است:
نمی نویسیم و حدیث را چونان قرآن قرار نمی دهیم؛2
و یا گفته است:
می خواهید حدیث را چون مصحف ما قرار دهید؟3
و یا گفته است:
هرگز نمی نویسیم و آن را قرآن قرار نمی دهیم.4
«حسن بن عبدالرحمن رامهرمزی» در ذیل یکی از احادیث ابوسعید خدری که نشانگر منع از کتابت است نوشته است:
به پندارم این حدیث با اوّل هجرت مرتبط است؛ روزگاری که از آمیخته شدن قرآن و حدیث اطمینان نداشتند.5
«خطیب بغدادی» نیز بر این باور رفته است، او پس از آنکه نقلهای مختلفی را که نشانگر عدم کتابت حدیث در صدر اسلام و یا باور به عدم کتابت حدیث در آن روزگاران است، گزارش می کند، می نویسد:
مسلمانان صدر اسلام برای اینکه قرآن با جز آن همانند نشود و درهم نیامیزد، کتابت حدیث را روا نمی دانستند…. در آن روزگاران دانایانی که وحی و جز آن را از یکدیگر بازشناسند، بسیار اندک بودند. از این روی توان جداسازی «صحف قرآنی» با حدیث را نداشتند.6

حدیث-شناسی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۲:۱۱
شاگرد استاد عزتی
شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ب.ظ

دانلود صوت جلسه هفتم علل الحدیث


دانلود صوت جلسه هفتم کلاس علل الحدیث حجة الاسلام و المسلمین عزّتی زیدعزّه

در تاریخ 8 بهمن ماه 1393


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۱۷
شاگرد استاد عزتی
چهارشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۵۳ ب.ظ

مطالعه کتاب « زرسالاران یهودی و پارسی جلد اول »

مطالعه کتاب

« زرسالاران یهودی و پارسی ؛ استعمار بریتانیا و ایران »

جلد اول


نویسنده : عبدالله شهبازی


زرسالاران یهودی و پارسی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۵۳
شاگرد استاد عزتی
چهارشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۴۳ ب.ظ

حاخام ها، بین النهرین و تلمود

مطرح شده در جلسه ششم کلاس علل الحدیث
نویسنده : عبدالله شهبازی
پیشینه استقرار یهودیان در بین النهرین و ایران به زمان «تبعید بابل» و سقوط امپراتوری بابل به وسیله کورش هخامنشی (539پیش از میلاد) می رسد. سرنوشت این مهاجرین، به ویژه پس از سقوط دولت هخامنشی، روشن نیست. جوزفوس فلاویوس، مورخ یهودی سده اول میلادی، مدعی است که آنان یک جامعه بزرگ را در ایران بنیاد نهادند؛ شمارشان «هزاران هزار» است و چنان انبوه اند که کسی نمی داند چه تعدادند. (1) دایرة المعارف یهود شمار آنان را در این زمان 800 هزار الی 1/2 میلیون نفر ذکر می کند، یعنی ده الی 12 درصد جمعیت بین النهرین (2). این رقم مطلقاً پذیرفتنی نیست. این جمعیت انبوه باید نشان سیاسی و فرهنگی برجسته ای در تاریخ ایران به یادگار می نهاد که نمی شناسیم. در زادوولد «تبعیدیان بابل» تردید نیست؛ ولی به نظر می رسد بسیاری از ایشان، و در رأس آن خاندان سلطنتی داوودی، طی سده ها اقامت در ایران هویت «یهودی» خود را از دست دادند، در جامعه ایرانی بطور کامل مستحیل شدند و نام و نشانی از ایشان برجای نماند.
در واپسین سده پیش از میلاد برخی از خاندان های متنفذ یهودی بین النهرین را می شناسیم. برای نمونه، حنامل بابلی، بصیرا و هیلل بابلی (نیای یهودا ناسی) به سه خاندان مهم بین النهرین تعلق داشتند که در زمان هیرود به فلسطین آمدند و مناصب شامخ روحانی/قضایی را به دست گرفتند. ولی نمی دانیم اینان از تبار «تبعیدیان بابل» اند یا مهاجرین جدید به بین النهرین. اخلاف هیلل بابلی بعدها خود را به «خاندان داوود» منتسب ساختند ولی این در زمان یهودا ناسی رخ داد و در سده نخست میلادی و پیشتر چنین ادعایی مطرح نبود. به علاوه، حتی در نیمه سده دوم میلادی، در زمان ربی شمعون بن جمالیل دوم (پدر یهودا ناسی)، الیگارشی یهودی مستقر در فلسطین بر یهودیان بین النهرین اقتدار داشت: یکی از سران یهودی بین النهرین، به نام ربی ناتان، به دلیل سهمی که در برانداختن حکمران ایرانی بین النهرین ایفا نمود، از سوی حکمران بعدی به عنوان رئیس یهودیان منطقه منصوب شد. این خوشایند ربی شمعون بن جمالیل دوم نبود و وی ناتان را به این دلیل مورد شماتت قرار داد. (3) اگر یهودیان بین النهرین از چنان وزن و کمیت و تبار شامخ برخوردار بودند این نوع رابطه معنا نداشت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۴۳
شاگرد استاد عزتی